söndag 18 mars 2012

Bleke

En vindfattig prognos från smhi hindrar mig inte från att göra ett besök på kusten, även om det är med låga förväntningar. Jag siktar in mig på de gamla jaktmarkerna, de som var så goda för 10 - 15 år sedan. Ett par gånger per säsong besöker jag de gamla ställena för att se om öringen kommit tillbaka.

Total bleke möter mig. Nåja, frisk luft och god motion kan aldrig vara fel.

Ett par nafs utanför en ensam sten, jag byter fluga men inget mer händer.
Ett svansträck passerar, en ensam havsörn seglar in över en lummig kobbe.
Det är egendomligt ödsligt i skärgården denna dag. Jag fiskar mig fram efter en kuststräcka som på nittiotalet var belamrat med båtfiskare vid den här tiden, nu ser jag endast kustbevakningen glida förbi långt ute på fjärden i sakta mak. Märkligt hur saker förändras över tid.


Friliggande grynnor är alltid intressanta.

Det blir en lång rodd, ivrigt spanande efter aktivitet. Jag noterar att blåstången återtar allt mer av den strandnära regionen - ett friskhetstecken som gör mig glad. Men öringen lyser med sin frånvaro.
Jag återvänder till den ensamma stenen. Provar från olika vinklar. Inget.
Ett hårt hugg faller på insidan av en friliggande grynna men solen är på väg ner och jag orkar inte nöta. Kanske finns den öringen kvar där nästa gång.

Det jag fått när jag strandar är alla havsöringturers urmoder - bomturen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag och en polare var vid samma plats förra helgen om det nu är samma ställe som jag tror. Helt dött då med. Var ute i veckan på samma plats vi sågs vid för nåt år sen där tappa jag en och såg en del vak utom kast avstånd. Ska bege mig dit i veckan igen och göra ett försök. rolig läsning som vanligt /bejker

HaLster sa...

Den platsen är het vid gryning, Bejker. Då går de oftast inom kastavstånd. Tror det kan bli bra där i vår om sälarna håller sig på avstånd.

Mvh HaLster

kobben sa...

Såg du också spigg som hängde i ytan ute på frivattnet? antar att de käkade fjädermygg på väg upp. Häftig känsla att paddla runt det är så lugnt.

HaLster sa...

Ja visst är det härligt att sväva över grundbottnarna. Dock kan jag rekommendera kris-övningar sommartid för säkerhets skull. Med vadare och hela kitet. Paddla ut en bit och öppna en ventil och se vad som händer. Nyttigt. Tricket med flytring är att kunna vända sig om på mage och med resterande luft tokpaddla mot land.